dupport me

الثلاثاء، 7 أبريل 2009

مشروع كسب ونجاح

تابعوا النتيجة علينا حق على نظرة http://nazratolife.blogspot.com/

لا شك فى أن المال نحتاجه فى جميع شئون حياتنا لذلك نظل نجاهد فى هذه الحياة من أجل

الحصول عليه فبداية من التخرج تبدأ رحلة البحث عن عمل ودائما ما يكون البحث لسببين

أولا: الحصول على المال.

ثانيا: النجاح وتحقيق الطموحات المادية.

لذا فهذا المشروع يستمر بإستمرارعمرالإنسان مثله مثل باقى المشاريع السابقة. بداية الأمر تريد أن تملك المال لتحقق مشروع هام فى حياتك وهو مشروع الزواج فلكى تتزوج لابد من القدرة المادية .ثم تأتى بعد ذلك الإلتزامات المادية المطلوبة منك من زوجة وأولاد ومصاريف المعيشة المختلفة. فهو مشروع لا يستطيع أن يهمله أحد لأنه ببساطه أحد أسباب العيش ولأنه رزقك ورزق أولادك. ولأن النجاح هو الطريق للمال ولأن البحث أيضا عن النجاح هو إكسير الحياة والشىء الذى يعطى للحياة طعم ومتعة فعندما تنتهى من حلم تبدأ فى الحلم الأخر . ربما لا تجد عملا ولكن بمقدورك أن تصنع العمل بمقدورك أن تنمى قدراتك بمقدورك أن تنمى مواهبك

بمقدورك أن تنمى مهاراتك فى أشياء معينة المهم أن تستكشف نفسك جيدا ربما تفشل مرة أو مرتين وربما تعارضك الظروف ولكن حتما سيأتى وقت النجاح فهذا"توماس أديسون"

أجرى العديد من التجارب الفاشلة حتى وصلت إلى آلاف التجارب ، وقد سأله أحدهم في حديث مع وسائل الإعلام قائلاً : سيد أديسون ، لقد فشلت آلاف المرات ، إنك فاشل عالمي، فلماذا لا تتوقف عن هذه التجارب الفاشلة ؟ فأجابه توماس أديسون قائلاً : الفاشلون هم أناس لم يعرفوا كم كانوا قريبين من النجاح حينما توقفوا . فنأخذ من هذا القول أن كل فاشل كان سيكون ناجحاً لو لم يتوقف فالمثابرة أساس به تدرك مبتغاك .

وكما قالوا فى المثل رحلة الألف ميل تبدأ بخطوة ولكن المهم أن تبدأ أنت وتأخذ تلك الخطوة بيقين فى توفيق الله عز وجل لك. يقول فرنسيس بيكون(الشخص الحكيم يصنع الفرص أكثر ممايجدها). لذلك فطعم النجاح يستمر بإستمرار الحياة وأنك لن تنعم به حتى تذوق طعم الفشل المهم أن تتعلم من تجاربك وتدرك لما حدث الفشل ولا تجعل الظروف دائما شماعة لكل أخطائك اتهم نفسك بالخطأ والتقصير واجعلها تبذل أقصى ما يمكن فعله(لا تخشى أن تتقدم ببطىء ولكن ما يجب أن تخشاه هو أن تظل ثابتا فى مكانك(مثل صينى)).

قال أحد الحكماء(الفرصة الذهبية التى تبحث عنها هى بداخلك أنت)فتمسك بها جيدا ولا تدعها تمر حاول ثم حاول ثم ........ثم حاول.(حينما يغلق أمامك باب الأمل لاتتوقف لتبكى أمامه طويلا

لأنه فى هذه اللحظة انفتح خلفك ألف باب ينتظرون أن تلتفت إليهم (مثل صينى)).

لا تحسبن المجد تمرا انت آكله*****لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا

وفى طريقك للنجاح ستجد نفسك مستمتع دائما بوقتك وعمرك وبمن حولك لأنك تعمل وتجد وتكافح من أجل نفسك وزوجتك وأولادك ومن أجل بلدك وياليتنا نتعلم أن نعمل من أجل بلدنا

فهناك قول يابانى يتخذه اليابانيين شعارا لهم(سنعمل تسع ساعات بدلا من ثمانية, ثمانية لى ولأولادى والتاسعة من أجل اليابان).

وفى النهاية لتحرص دائما على سلامة مصدر المال يقول النبى صلى الله عليه وسلم(ليأتين على الناس زمان لايبالى المرء بما أخذ المال أمن الحلال أم من الحرام).و (لا تخشى أن حياتك سوف يكون لها نهاية ولكن ما يجب أن تخشاه أن تمضى حياتك دون أن تصنع منها شيئا عظيما (جون هنرى))

جعلنا الله وإياكم من الناجحين فى الدنيا والأخرة.

هكذا انتهت سلسلة مشاريع العمر بدأناها بالإستقامة وانتهت بالنجاح

المهم أن نكون فى مراحل التنفيذ.

دمتم مستمتعين بأوقاتكم

هناك 85 تعليقًا:

fashkool يقول...

الحق اكتب اول تعليق وبعدين ارجع اقرأ

fashkool يقول...

ازيك بقى يا محمد
شوف انا اول تعليق وكمان تانى تعليق
النجاح طعمه جميل والاجمل ان يتوج هذا النجاح بالمال
والفشل شيئ قبيح والاجمل ان يتوج الفشل بعد ذلك بالنجاح
تحياتى يا محمد

fashkool يقول...

كمان بقى التعليق التالت كادوه منى لك

fashkool يقول...

مادام مافيش حد هنا يبقى انا اولى بالتعليق الرابع

fashkool يقول...

كفايه بقى خمس تعليقات هو انا حانهب

Tamer Nabil يقول...

السلام عليكم

موضوع اكثر من رائع

مش معنى انى افشل اقعد واقول فشلت بالعكس دة يدينى امل فى التجربة اكثر من مرة الى ان يوفقنى الله فى الوصول الى ما اريد

تحياتى

Princesa ... WHiSPeR يقول...

انا جيييييييييييت

اولا مبروك على النجاح يا فندم :)
الموضوع جه في وقته
ومن نجاح لأخر ان شاء الله
وتحقق كل احلامك ومشاريعك التلاته تتم على خير

واكيد طبعا
لن تبلغ المجد حتى تلعق الصبرا
بس المهم مين يصبر على الطريق

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية يقول...

احترم جدا تفاؤلك اصرارك على الوصول الدائم للسعادة
عجبنى اول ترديدك لكلمة ( بمقدورك )
تحمل كثير من الاصرار والمتابعة وحب امتلاك النجاح حتى فى غمرة لحظات الفشل
بنظرة واقعية حالمة تتناول موضوعات غاية فى الاهمية
تدور فى عقل ونفس كل شاب

ربنا يزيدك
تقبل مرورى

mahasen saber يقول...

عارف يا محمد المال مع بعض انواع البشر بيبقى قليله اريح ليهم ولغيرهم
ولانواع تانيه من البشر بيبقى نعمه عليهم وعلى المحيطين بيهم


بس مما لا شك فيه ان النجاح نجاح سواء بمال او بجمال


البوست حلو قوى زى كل بوستاتك

mahasen saber يقول...

بس فيه ناس اخواتنا الصغيرين كده عايزين يتجوزوا
ومصدعين مامتهم بالجواز برضه نحب نهديلهم او جزء من البوست

مع انهم عارفين وواعيين ومدركين كويس والاكتر عاقليين بما فيه الكفايه

ربنا يحميهم ويبارك ف عقلهم وعمرهم


انا عرفتهم انتا يا غاليه عرفتهم

MR.PRESIDENT يقول...

فيه.مثل.صيني.بيقول.اذا.اردت
ان.تعبر.طريق.فانضر.إلي.كلا.الاتجاهين
لكي.نستخدمه.صح.اقصد.بذلك.المال
علينا.اعتباره.وسيله.وليس.غاية
شكرا.جزيلا.علي.الحكم.التي.اوردتها
سيتم.الإستفادة.منها.إن.شاء.الله

mohamed ghalia يقول...

fashkool
أستاذى العزيز منورنى دايما المدونة مدونتك يافندم

mohamed ghalia يقول...

Tamer Nabil
وعليكم السلام
منورنى بزيارتك الأولى ودايما من نجاح لنجاح

mohamed ghalia يقول...

Princesa ... WHiSPeR
سمو البرنسيس
الله يبارك فيكى
معاكى حق المهم فعلا نصبر

mohamed ghalia يقول...

احساس طفلة محبة للرومانسية بس واقعية
بجد مش عارف أقول لحضرتك ايه على كلماتك الرقيقة دى
ربنا يسعدك وبالنجاح دوما

mohamed ghalia يقول...

mahasen saber
اختى الغالية
أكيد طبعا المال بيكون نعمة أو نقمة
ربنا يرزقنا حسن استخدامة ويرزقنا النجاح
طبعا عارف الناس دى هههههههههه

فتاه حالمه يقول...

انا مش هقري ومش هعلق انا اصلا مضيقه ومش هتكلم

mohamed ghalia يقول...

MR.PRESIDENT
يارب فعلا اكون قدرت اقدم حاجة كويسه
منورنى دايما

mohamed ghalia يقول...

فتاه حالمه
ليه بس كده قلقتينى
حصل ايه بس
ربنا يسعدك دايما

Butterfly يقول...

ربنا يجعلنا من الناجحين
الذين لا يملوا أبدا

mohamed ghalia يقول...

Butterfly
اللهم أمين وحضرتك كمان ربنا يكرمك ويسعدك وبالنجاح دومااااااا

ستيته حسب الله الحمش يقول...

لا تخشى أن تتقدم ببطىء ولكن ما يجب أن تخشاه هو أن تظل ثابتا فى مكانك
كلام رائع تسلم ايدك
تحياتي

mohamed ghalia يقول...

ستيته حسب الله الحمش
منكم نتعلم
منورانى دايما
دمتِ فى نجاح

طوبة ذهب وطوبة فضة يقول...

جميل كعادتك وكاسلوبك سلم عقلك وسلمت اناملك

mohamed ghalia يقول...

طوبة ذهب وطوبة فضة
وحضرتك منورانى كعادتك
ربنا يكرمك بالنجاح

طعمية سخنة يقول...

سلامو عليكم
للأسف انا بقي مش من النوع اللي بيتحلي بفضيلة الصبر !!!!!

بس طبعا النجاح ليه طعم جميل جدا بعد فشل

و امين يا رب نبقي ناجحين دنيا و اخرة

حسام غانم يقول...

موضوع رائع جدا يا محمد

لا جااامد فعلا

أحييك

aidy يقول...

(لا تخشى أن تتقدم ببطىء ولكن ما يجب أن تخشاه هو أن تظل ثابتا فى مكانك

جميل اوى المثل ده

بجد بيعبر عن اللى المفروض نعمله

اننا نسير فى مشروع نجاحنا دايما خطوات امامية ولا نكتفى بأن نقف نشاهد من سبقونا

تحياتى لحضرتك

mero-moory يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

طويب احنا قرينا البوست سريعا سريعا بس جينا نقول انك يا عم وحشتنا أووووووي وبجد مبسوطة اوي انك سالت عني تسلم يا محمد وبشكرك ربنا يكرمك يارب

في رعاية الله

اللؤلؤة يقول...

محمد بك غالية
السلام عليكم
بوست رائع كعادتك
وما أجمل النجاح بعد الفشل
المهم عدم اليأس
دمت مبدعاً

حياتى نغم يقول...

السلام عليكم / سلمت أخى محمد مشاريع جذابة ومفيدة جداً وأقوال جميلة تعطينا من الأمل والإصرار الكثير .
جعلنا الله وإياك من الناجحين دنيا وآخرة آمين .

Soul.o0o.Whisper يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

حقيقى تسلم ايدك يا محمد
بوست اكثر من رائع

و أعتقد انك ماشى سلسلة
بداتها بمشروع الزواج و بناء أسرة
و آدى مشروع الكسب و النجاح

ربنا يبارك لك يارب
و يثبتك
و يقويك انك تمشى حياتك زى ما بتخطط لها

و لا ننسى ان المال من الاشياء الاربع اللى هنتسأل عنها

ربنا يعافينا جميعا من كل و اى حرام
و يوفقنا الى كل حلال


دمت و دام قلمك

Soul.o0o.Whisper يقول...

ههههههههههههههههههههه

التعليق دا مش ليك
دا لعمو فشكول

عمو فشكول بئا بيحجز
و كمان بالخمس تعليقات

ههههههههههههههههههه

ما شاء الله
;)

yoyo يقول...

صباحك سكر يا محمد
بجد تسلم ايدك والله
بيعجبنى فيك اصرارك على الامل و التفاؤل الجميل دا وان الانسان مهما واجهته صعوبات و مشاكل اكيد هيقدر على حلها لانه ببساطة هو صانع المشاكل فالتالى اكي لديه القدرة على حلها مهما صعبت
احساس النجاح احساس حلوة اوى خصوصا لو كان بعد تعب بيكون له طعم حلو اوى
يارب دايم متفاؤل و ناجح فى كل حياتك
وعقبال ما قول مبروك على العروسة بقى
ماشى يا أبو حميد شكلك فاهم كدا يا نصة ههههههههههههه

دمت بالف خير
تحياتى
يويو

د. ياسر عمر عبد الفتاح يقول...

بوست جميل ومفيد يا محمد .. كعادتك يعنى

رؤية يقول...

اكرمك الله ووفقك
ورزقنا الاخلاص فى العمل


تحياتى لك

”*°•.˜”*°•..سونه..•°*”˜.•°*”˜ يقول...

السلام عليكم .
صباح الخير يامحمد
بجد انا بشعر بسعاده غريبه عندك
وكمان بحس بنشاط بعد ما اكون خلاص
وامل فى الحياه وان فى لسه بكره بجد
موضوع جميل واكثر من رائع
انا بجد نفسى اكون عندك اول تعليق
ازاى معرفش
تحياتى ((**سونه**)) .

حاجات جوايا يقول...

ما يجب أن تخشاه أن تمضى حياتك دون أن تصنع منها شيئا عظيما

صدق والله
بمقدورنا فعلا نعمل كل حاجة
المشكلة فى الظروف المحيطة الهادمة لاى محاولة والقاضية على اى نجاح
مصر بجد مش تربة خصبة لاكتشاف انفسنا
لا فى العمل ولا فى التعليم

موضوع رائع كالعادة
خالص ودى

TIMMY !! يقول...

ما شاء الله عليك يا محمد ,

فعلا المال مهم " كوسيلة " للحياة , و كعامل مساعد على النجاح ,

و النجاح مش سهل , ده لازم بمحاولات و محاولات

جزاك الله خيرا بجد يا محمد ,

سوبيا يقول...

بوست رااااااااااااااااااااااااااائع

ومفييييييييييييييييييييييييد

وبصراحة جايلي في وقته

مابين الفشل والنجاح خط رفيع لازم نعديه علشان نوصل للناحية التانية


تسلم بوستاتك

mohamed ghalia يقول...

mero-moory
ايه يابنتى أخيرا رجعتى تانى
حمدا لله على سلامتك
نورتى عالم التدوين تانى

بنت مصر يقول...

توبيك جميل أوي يا محمد ويخلي اللي يقراه يشعر بتفاؤل

اتمنالك النجاح دائمااااااا في حياتك

تقبل مروري

وردة يقول...

ماشاء الله عليك يا محمد
الموضوع حلو بجد
ومشروعك ده بيكمل الباقي
لان النجاح في الحصول علي المال الحلال بيكون في احيانا كتييير هو الطريق لتحقيق باقي المشريع
ربنا يكرمك
افكارك هايلة
والامثلة كانت جميلة جداااا
سلام

(أم البنين) يقول...

قال رسول الله : ((ثلاثة حقّ على الله عزّ وجل عونهم: المكاتَب الذي يريد الأداء، والناكح الذي يريد العفاف، والمجاهد في سبيل الله)) أخرجه الترمذي والنسائي وابن ماجه[4].
جزاك الله خيرا كثيرا

موناليزا يقول...

فخورة جدا ان يكون احد شباب مصر بيفكر بالطريقة دى
ربنا يكرمك ويوفقك ويحقق لك كل ماتتمنى

حـــــ الــجــنــة ـــــور يقول...

السلام عليكم

بوست رائع ومشاريع جد جميلة ومهمة ماعلينا سوى التطبيق سلمت اناملك

دمت بخير

همس الاحباب يقول...

من لم يذق طعم الفشل لا يشعر بحلاوة النجاح
تسلم ايديك يا محمد
وجزاك الله خير
تحياتى

صفــــــاء يقول...

مجموعه من الحكم والأقوال المأثورة تستحق التوقف عندها وتأملها

تفكير توماس أديسون كمان عن النجاح والفشل جدير بالقرأه

ممتاز يا محمد ... ربنا يكرمك على حسن أختيارك
.

الايــــــــــام يقول...

السلام عليكم

سعاده كبيرة احسها بمجرد دخولي مدونتك الرائعه والمتفائله يا محمد
مواضيعك كلها روووووووووعه وافاده

تحيااتي لك وتقديري

جنّي يقول...

السلام عليكم

التجارة تحتاج للصبر والنفس الطويل ..

الفاشلون هم أناس لم يعرفوا كم كانوا قريبين من النجاح حينما توقفوا .

توقفت كثيرا امام الجملة لمروري بتجربةكانت ناجحة فأفشلتها حينما توقفت وتعجلت النجاح ..

تحيتي لموضوعاتك الرائعة

عاشقة الأحزان يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
دى طبعآ أول زياره وليس الأخيره
ان شاء الله
بصراحه موضوع جميل وكله حكم وأمثال وأحاديث
ولاذم الواحد مش ييأس
يحاول تانى وتالت ورابع لأن دى مش نهاية الفشل
وطبعآ ربنا يبعدنا عن الحرام والكسب الحلال
حياك الله
وجزاك الله كل الخير
تقبل مرورى وتحياتى
إيناس

ABOALI يقول...

للفشل فوائد
من خلاله نعرف الطريق الصحيح


فالولا الفشل ماكان النجاح المنقطع النظير

البدء بالاستقامة
والختام بالنجاح

هى فعلا خير بدايه وخير نهايه

اشكرك
وتحياتى الدائمة

Mohamed Nagah يقول...

مدونه رائعه

بالتوفيق دائما

_ دعوه خاصه الى زيارة منتدى البيت العربى للتصميم

منتدى اكثر من رائع
http://mohamed-nagah.com/vb/

سومه...مجنونه فى بلد عاقل يقول...

تسلم يا خويا يا رب
شكرا على سؤالك يا محمود
يا رب ينولنا كلنا النجاح

اعشق فى الليل ضوء القمر يقول...

موضوع بجد رائع
فكرتنى بمعلم لى فى المرحله الثانويه كان يدرس لنا الميكانيكه
فغلطت مره فى سؤال فقال لى
لو كان إسحاق نيوتن مثلكم شكر ربنا و أكل التفاحه ولم يتفكر فى سبب سقوط التفاحه عليه لما وجد قوانين الجاذبيه الثلاثه ولا حتى توصل العلماء للوصول للفضاء
ومقوله قالها لى يا مركبى فى إحدى تعليقاته عندى بعد هبوط الأمريكن و الروس على سطح القمر وجدو ان القلم الحبر لا يمكن الكتابه بسبب إنعدام الجاذبيه وبحثو الأمريكان زاسرفوا مبالغ كبيره لإختراع قلم يمكنهم الكتابه فى حاله عدم الجاذبيه فى حين ان الروس استخدموا قلم الرصاص لإستخدامه خاصيه الإحتكاك فى الكتابه
تقبل منى
اخوك عاشق

غادة يقول...

صباح الخير أخي محمد .. ^_^

ألف مبروكـ النجاح يا شيخ ..

رائع هو طعم النجاح المشوب بالجهد والإجتهاد ..
ولكن الأقسى هو أن نتشرنق على أنفسنا وتنتطوى وننتظر من النجاح أن يدق أبوابه علينا ..

أخي محمد ..
متميز وأكثر ..
تعجبني نظرتكـ للحياة وسعة مداركـ عقلكـ ..
فليحفظكـ الله تعالى .. والله يسعدكـ وتفرح بنجاحاتكـ وزواجكـ ^_^

دمت بخير ..

مواطن مصرى نايم يقول...

لا بوست دماغ جدا
و عجبنى جداااااا كلام اديسون
فى حاجة كمان انا بقولها ديما
كنت انت المفروض تكتبها هو انا مش من المشاهير و الا ايه
يلا مش مشكلة بقى
ههههههههههههههه

النجاح حلم
و الاحلام مش بفلوس
الحقيقة كان اصلها حلم و اتحققت
فبحلم يمكن حلمى يتحقق و انجح

akeed يقول...

المهم لحدوث النجاح من وجود هدف لتسعى إليه بكل طاقتك وسوف تصل بإذن الله مهما كانت الظروف المهم ان تكون هناك مثابرة فكل شاب يريد الزواج يحسب نفقات تكوين اسرة من أثاث و تكاليف الزواج و تحمل نفقة اسرة فيجد ارقام كبيرة لا يتخيل انه سوف يقدر على تجميعها و ادخارها من المرتب ولا حتى بالمساعدة من الاهل ولاكن الله يكون فى عون الشاب المقدم على الزواج لأنه يريد العفة و بناء اسرة مسلمة .


موضوع فعلاً جميل جداً ونهاية سعيدة للسلسلة تحياتى

أكيــــــد

mahasen saber يقول...

ازيك يا غاليه يا غالى

سألت عليك العافيه زى ما جدتى دايما تقولى

شكرا على سؤالك يا محمد يا خوياالغالى

ربنا ما يحرمنى من طيبتك واخلاقك العاليه

شمس النهار يقول...

الموضوع جميل يامحمد
المفروض ان المال وسيله وليس غايه
لكن دلوقتي اصبح كل شئ غيه ووسيله لكل شئ ولأي شئ

دينا حامد يقول...

والله موضوعاتك كلها هادفه وكل موضوع اجمل من اللي قبله
النجاح هو الطريق اللي كل البشر بيتمنوا يمشوا فيه ويكملوه للاخر



التاج اللي عندي انا بمرره ليك
طبعا ليك كل الحرية في انك تجاوبه او ترفضه :)
تحياتي

محمد الجرايحى يقول...

أخى الفاضل: محمد غالية
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أكيد كل إنسان يسعى للنجاح
والنجاح معناه يختلف من شخص لآخر ولكن الوصول إليه دائماً يبدأ بالثقة بالله
ثم الثقة بالقدرات الذاتية وحسن استغلالها.

أخى طرح طيب وتنشرح له الصدور
جزاك الله خير الجزاء

أخوك
محمد

My Hope$ يقول...

احلي حاجة بتحس بيها وبتفرح اكتر من النجاح ان تعبك مارحش هدر

انا حرة يقول...

بحب فى مواضيعك انها دايما فيها كم غير عادى من التفاؤل
عجبتنى اوى الجملة دى "الفاشلون هم أناس لم يعرفوا كم كانوا قريبين من النجاح حينما توقفوا" حقيقي عبقرية

romansy يقول...

ان شاء الله طول ما عندنا هدف ان شاء الله نحققه
بفضل ربنا
وتصميم واصرار

romansy يقول...

ان شاء الله طول ما عندنا هدف ان شاء الله نحققه
بفضل ربنا
وتصميم واصرار

من غير عنـــوان يقول...

الحقيقة إني دايما بأقول
ما شاء الله عليك يا محمد

واعــــــــــد

رابطة هويتي اسلامية يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بارك الله فيكم نود منكم زيارة حجرة الجلسات للأهمية القصوي

بداية ولا مجال للتراخي

لينك الحجرات

http://themeetingofhawety.blogspot.com/

فتاه حالمه يقول...

بص يا سيدي
ما شاء الله يعني عندك وفره معلومات بجد
واكتر شئ بيعجبني بموضوعاتك الستشهاد بامثله في الحياه وامثله من ايات القرأن الكريم اي نعم هنا مش في بس استشهادك بايات بحس انه بيوثق الموضوع اكتر
تعرف لو كل واحد حط في دماغه ان المال وسيله وليست غايه كنا هنجد في عملنا عشان نستحق الفلوس الي نخدها عشان حياه ونسعي للمال ده بشرف وباجتهاد
الي بيحس بقيمه المال الي بيجتهد لحد ما يوصله ولما يوصله يشكر ربنا عنه
لانه تعب قد ايه لحد ما جابه
وانه يجيبه بشرف ويصرفه بشرف
دي بجد متعه الحياه
موضوع جميل وربنا يكرمنا كلنا ونسعي بجد واجتهاد وربنا يوفقنا ويكرمنا باذن الله

الفراشة الصغيرة يقول...

موضوع جميل جدا يا محمد

فالحياه مليئه بالحجاره

فلا تتعثر بها

بل اجمعها وابن بها

سلما

تصعد به نحو النجاح

سمو الامير يقول...

الله !!

بجد جميلة أوي أوي الحكم والاقوال المأثورة اللى تضمنها موضوعك

عجبتني أوي الحتة دي

لا تخشى أن حياتك سوف يكون لها نهاية ولكن ما يجب أن تخشاه أن تمضى حياتك دون أن تصنع منها شيئا عظيما

.....

ربنا يكرمك ويوفقك يا محمد

بوست رائع فعلا

طـــائر الليــــل الحـــــزين يقول...

يا محمد يا جااااااامد
ما اجمل النجاح عندما يتوج بابالطموحات المادية والمعنوية
قد ايه بيكون احساس رائع لما تحس انك تعبت فى حاجة انت عايزها وبتحلم بيها وتلقى نفسك فى الاخر حققتها
بحيييييييك يا محمد على الموضوع الجميل ده
ويارييت فعلا كل اللى يقراه يستفاد

ريمان يقول...

السلام عليكم

يا مشاريعك يا محمد


بجد هايل

الله يفتح عليك يا رب

سميرة يقول...

اولا وقبل اي شئ
اخبارك ايه؟
واخبار نتيجة الترم الاول؟؟
معهلش انا مقصرة حبتين مع اصدقائي المدونين
الموضوع جميل يامحمد
وعلى فكرة الفشل مش دائما حاجة سيئة
زي ما قال اديسون لازم يكون فيه نجاح بعد الفشل ولازم نستفيد من فشلنا

اتمنى لك كل النجاح
ويارب تقدر تحقق كل مشاريعك بالحياة

اشكرك لسؤالك
تحياتي

dodo يقول...

السلام عليكم
باسم الله يا محمد موضوعك جميل جدا ومخلينى اشعر انك بتتكلم على لسام كل شاب بيدا حياته وعارف الصعوبات اللى الانسان بيقابلها فى حياته بس فعلا اهم شىء الصبر وان شاء الله يفتح لك كل ابواب الخير
تحياتى ليك

Beram ElMasry يقول...

الاخ العزيزmohamed ghalia
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أهلاً محمد باشا سلمت من كل مكروه, ارجو الا تحرمني من معاودة الزيارة فانت صديق عزيز
لك تحياتىوالسلام ، ولا سلام مع اليهود

fashkool يقول...

ازيك يا محمد يا غاليا
اشكرك على التعليق
تحياتى

mostafa rayan يقول...

الموضوع جميل قوي
وكمان الحكم اللي فيه جامدة قوي
طبعا يا بني مش مواليد برج الحمل لازم تبقي دماغك جامدة كدة
تحياتي ليك يا صديقي البرجي العزيز

norahaty يقول...

السلام عليكم ورحمة
الله تعالى وبركاته
محمد
انا فعلا مش لاقيه
احسن من تعليق
الاستاذ Fashkool
وعلشان كده بأستأذنه
واستأذنك انى احطه كتعليق
لى(النجاح طعمه جميل والاجمل ان يتوج هذا النجاح بالمال والفشل شيئ قبيح والاجمل ان يتوج الفشل بعد
ذلك بالنجاح)
كلام من الماظ:)
تحياتى
ودعواتى
بالنجاح
والفلاح
فى الدنيا
وفى الدين.

marmar يقول...

ادااااااااااام فيها مال بقى يبقى اشحنلي واحد موبينيل مية جنيه لو سمحت ههههههههههه
طب انا احترت ادعيلك ربنا يزيدك من مالو ولا ادعيلك بالجواااااااااااز
حدد بقى هه حدد
بص هدعيلك بالدعائين دول وفوقهم دعاء مجانا من عندي ربنا يبعد عنك شر تعليق بلوجك عشان كل ما بفتحو بيعلق وبيقفل
شفت بقى انا طيبه ازاي اشحنلي كارت بميه يلاااااااااا ههههههههههههههههه

معتز شاهين - باحث تربوي يقول...

والله أكيد الفلوس مش كل حاجة وهي وسيلة وليست غاية
ولكن للأسف الناس سرعتها الفلوس
وبقت هي كل حاجة أين كان مصدرها
ودمتم والله ينور

ويبقى التواصل

حسن حنفى يقول...

الانسان محتاج تتوفره العناصر المتكامله

daktara يقول...

بجد موضوع محفز وجميل للغاية
اوافقك تماما واشكرك عليه

بسنت يقول...

فعلا المهم ان نبدأ الفعل
ونكف عن الكلام

النجاح محتاج اننا نلاقى دوافعه وهو
هينور لينا الطريق ليه

شكرا يا محمد
تجميع هايل فعلا

يا مراكبي يقول...

بسم الله ما شاء الله .. موضوع قيم .. ويا حبذا لو تمسك كا الناس بالأمل وعدم اليأس مهما وقعوا على الأرض .. المهم أن يقوموا مرة أخرى دائما ومدى الحياة